JAK ZACZĄĆ TRENOWAĆ? PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH


Mówi si─Ö coraz cz─Ö┼Ťciej, ┼╝e sport to zdrowie. Rzeczywi┼Ťcie, regularna aktywno┼Ť─ç fizyczna – zarówno amatorska, jak i profesjonalna jest doskona┼éym sposobem na pozbycie si─Ö nadwagi, unikni─Öcie chorób serca czy te┼╝ utrzymanie dobrego stanu zdrowia. Natomiast, aby uzyska─ç oczekiwane korzy┼Ťci wynikaj─ůce z aktywno┼Ťci, nale┼╝y pozby─ç si─Ö wszelkich w─ůtpliwo┼Ťci typu: co ─çwiczy─ç i jak cz─Östo, jak znale┼║─ç czas na trening, jaki strój sportowy wybra─ç, jak je┼Ť─ç, jak mierzy─ç swoje efekty i przede wszystkim jak ─çwiczy─ç bez kontuzji ?! To wszystko musi tworzy─ç spójn─ů ca┼éo┼Ť─ç! Aby nie traci─ç czasu na przekopywanie si─Ö przez ton─Ö informacji, mam dla Was kilka porad, które pozwol─ů Wam rozpocz─ů─ç przygod─Ö w walce o wymarzon─ů sylwetk─Ö.

CEL

Zacznijmy od sprecyzowania celu treningowego. Dlaczego jest to tak wa┼╝ne? Okre┼Ťlenie celu pozwala na odczuwanie satysfakcji oraz zadowolenia z treningów. Mo┼╝emy krok po kroku kontrolowa─ç post─Öpy naszych dzia┼éa┼ä. Na pocz─ůtku zadaj sobie pytanie co chcia┼éby┼Ť osi─ůgn─ů─ç przy pomocy ─çwicze┼ä ? Wa┼╝ne, jest dla ciebie zgubienie zb─Ödnych kilogramów? Zwi─Ökszenie masy mi─Ö┼Ťniowej? Czy te┼╝ po prostu chcia┼éby┼Ť poprawi─ç swoj─ů wytrzyma┼éo┼Ť─ç i by─ç w dobrej kondycji? Obranie konkretnego celu wi─ů┼╝e si─Ö z okre┼Ťlon─ů metodyk─ů ─çwicze┼ä, dlatego jest to tak istotne. Tutaj warto skorzysta─ç z pomocy fachowca, a jest z nim zdecydowanie Trener Personalny. Podczas przeprowadzonego wywiadu , wyja┼Ťni─ů si─Ö wszystkie Twoje w─ůtpliwo┼Ťci. Trener pomo┼╝e Ci w okre┼Ťleniu celu, nauczy si─Ö poprawnej techniki ─çwicze┼ä, u┼éo┼╝y plan treningowy dopasowanych do Twoich mo┼╝liwo┼Ťci oraz potrzeb i przede wszystkim b─Ödzie Twoim mentorem. Jednak konsultacja trenerska wi─ů┼╝e si─Ö z dodatkowymi kosztami. Je┼Ťli chcia┼éby┼Ť tego unikn─ů─ç, to mam dla Ciebie doskona┼é─ů alternatyw─Ö – technika motywacyjna SMART, która polega na samodzielnym sprecyzowaniu swoich potrzeb. Oznacza to, ┼╝e cel powinien by─ç ,,S” (specific/ Simple) –sprecyzowany, ,,M” (measurable) –mierzalny, ,,A” (achievable) –osi─ůgalny, ,,R” (relevant) –istotny, ,,T” ( time-bound) –okre┼Ťlony w czasie.

CZAS

Znalezienie wolnego czasu, jest g┼éówn─ů przyczyn─ů rezygnacji z regularnych treningów. Wiadomo, ┼╝e zawsze znajdzie si─Ö co┼Ť wa┼╝niejszego do zrobienia, jednak warto si─Ö zastanowi─ç, czy jest sens szuka─ç zb─Ödnych wymówek ?!  Najwa┼╝niejsza jest dobra organizacja czasu i systematyczno┼Ť─ç. Je┼Ťli Ty nie zadbasz o siebie to nikt tego nie zrobi. Je┼Ťli naprawd─Ö chcesz co┼Ť zmieni─ç to musisz potraktowa─ç to priorytetowo. Proponuj─Ö, aby na pocz─ůtku za┼éo┼╝y─ç, ┼╝e trening b─Ödzie trwa┼é krócej, ale cz─Ö┼Ťciej. Nie zdominujesz wtedy ca┼éego dnia i wymówka apropo braku czasu nie b─Ödzie wtedy wystarczaj─ůcym argumentem. Doskona┼éym pomys┼éem jest trening w domu, b─ůd┼║ na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu. Zaoszcz─Ödzisz wtedy czas je┼╝d┼╝─ůc do klubu sportowego i b─Ödziesz móg┼é wykonywa─ç w dowolnym momencie.

MOTYWACJA

Partner treningowy to prosty sposób na lepszy trening. Je┼Ťli ci─Ö┼╝ko Ci samemu zmotywowa─ç si─Ö do ─çwicze┼ä, b─Ödzie to dla Ciebie idealne rozwi─ůzanie! ,, Jeszcze jedno powtórzenie”, ,,Dasz rad─Ö” , ,,Ostatnie sekundy pracy, damy rad─Ö…”. Dzi─Öki niemu b─Ödziesz w stanie da─ç z siebie wi─Öcej ni┼╝ 100%, poniewa┼╝ jest to dodatkowe ┼║ród┼éo motywacji. Pami─Ötaj  jednak, aby dokona─ç dobrego wyboru. Musi to by─ç osoba z pasj─ů, której b─Ödzie zale┼╝a┼éo na wspólnych treningach, która b─Ödzie Ci─Ö motywowa┼éa i nie dawa┼éa ci si─Ö podda─ç. Jak znale┼║─ç tak─ů osob─Ö ? Z pewno┼Ťci─ů musi by─ç to kto┼Ť, przy kim czujesz si─Ö swobodnie i dobrze. We┼║ pod uwag─Ö równie┼╝, aby lubi┼é taki sam rodzaj wysi┼éku. Najwa┼╝niejsze to mie─ç wspólny ,,flow”. Taka osoba b─Ödzie najbardziej przydatna, kiedy b─Ödziesz mia┼é ci─Ö┼╝kie chwile. Partner treningowy to nie tylko pomocna d┼éo┼ä w czasie treningu, ale równie┼╝ przyjaciel, rywal, mentor oraz krytyk w jednym.

STRÓJ SPORTOWY

Przede wszystkim ma by─ç wygodny i masz si─Ö w nim dobrze czu─ç. Nie pozwól, aby strój sportowy by┼é przeszkod─ů do aktywno┼Ťci fizycznej. Na pocz─ůtek wystarczy przewiewna koszulka, wygodny stanik sportowy, dresowe spodnie i przede wszystkim wygodne buty. Tak- jest to element najwa┼╝niejszy. Dobre, sportowe buty pozawalaj─ů na komfortowy i bezpieczny trening. Musz─ů by─ç wyprofilowane, musz─Ö mie─ç doskona┼é─ů amortyzacj─Ö i antypo┼Ťlizgow─ů podeszw─Ö. Je┼Ťli zaniedbasz ten aspekt, mo┼╝esz liczy─ç si─Ö z licznymi kontuzjami oraz przeci─ů┼╝eniem aparatu ruchu. Z czasem mo┼╝esz rozejrze─ç si─Ö za ubraniami, które b─Öd─ů ,,oddycha┼éy” podczas treningu i b─Öd─ů szybciej sch┼éy. ─ćwiczenie b─Ödzie wtedy przyjemniejsze i bardziej higieniczne.

DIETA

Dieta jest kluczem do sukcesu. Bez niej efekty mog─ů by─ç mizerne, a nawet zerowe. Nie uda nam si─Ö osi─ůgn─ů─ç efektów, je┼Ťli nasz dzienny bilans kaloryczny b─Ödzie na plusie, b─ůd┼║ na minusie (w zale┼╝no┼Ťci od celu treningowego), a nasz dzienny wysi┼éek fizyczny ograniczy si─Ö do codziennych czynno┼Ťci. Aby nie zniech─Öci─ç si─Ö na sam─ů my┼Ťl o drako┼äskim stylu ┼╝ycia, wystarczy zmieni─ç nawyki ┼╝ywieniowe. Postaraj si─Ö wyeliminowa─ç produkty przetworzone, t┼éuste i ci─Ö┼╝ko strawne! Zdrowe od┼╝ywianie nie tylko ma wp┼éyw na osi─ůgni─Öcie wymarzonych efektów wizualnych, ale przede wszystkim na jako┼Ť─ç treningu. Potrzeby ┼╝ywieniowe zale┼╝─ů od intensywno┼Ťci treningu oraz od rodzaju uprawianej aktywno┼Ťci. Podczas niej wzrasta nasze zapotrzebowanie na energi─Ö i sk┼éadniki od┼╝ywcze. Nasz metabolizm przy┼Ťpiesza, ale równie┼╝ wzrasta utrata wody, a w konsekwencji tak┼╝e elektrolitów oraz sk┼éadników mineralnych. Ka┼╝dy posi┼éek powinien by─ç pe┼énowarto┼Ťciowy, czyli z odpowiedni─ů ilo┼Ťci─ů bia┼éek, t┼éuszczy oraz w─Öglowodanów. Aby nasza dieta by┼éa zbilansowana, powinni┼Ťmy zadba─ç tak┼╝e o regularno┼Ť─ç posi┼éków oraz o spo┼╝ywaniu od 1,5 do 3 litrów wody. Znajd┼║ produkty oraz potrawy, które Ci smakuj─ů, aby┼Ť czerpa┼é przyjemno┼Ť─ç z jedzenia i nie ,,katowa┼é si─Ö” czym┼Ť czego po prostu nie lubisz.

SŁUCHAJ SWOJEGO ORGANIZMU

Aby pozna─ç swój organizm, zanim zaczniesz treningi, sprawd┼║ swoje mo┼╝liwo┼Ťci. Wybierz si─Ö na badania krwi oraz konsultacj─Ö. Wiele o┼Ťrodków medyczny oferuje testy sprawno┼Ťci funkcjonalnej organizmu, analiz─Ö sk┼éadu cia┼éa oraz ocen─Ö kontroli motorycznej  – badania te pomog─ů ustali─ç aktualny potencja┼é cia┼éa. Nast─Öpnie, s┼éuchaj swojego organizmu.

Najgorszym co mo┼╝esz zrobi─ç to ignorowa─ç go. Kiedy organizm mówi Ci, ┼╝e jeste┼Ť g┼éodny – Jedz! Kiedy chce Ci si─Ö po treningu spa─ç –┼Üpij! W momencie kiedy rozpoczniesz regularne treningi zauwa┼╝ysz pewne zmiany. B─Ödziesz potrzebowa┼é d┼éu┼╝szej regeneracji, wystarczaj─ůcej kaloryczno┼Ťci posi┼éków i przede wszystkim odpowiedniej ilo┼Ťci snu. Je┼Ťli b─Ödziesz ,,s┼éucha─ç siebie” unikniesz przetrenowania oraz kontuzji.

Zacznij trenowa─ç ju┼╝ dzi┼Ť. Pami─Ötaj, ┼╝e najlepsza inwestycja to inwestycja w siebie. Znajd┼║ form─Ö aktywno┼Ťci, która sprawi, ┼╝e b─Ödziesz czerpa┼é z niej rado┼Ť─ç i szybko si─Ö nie zniech─Öcisz. Trening to najlepszy ┼Ťrodek zwalczaj─ůcy stres. Zauwa┼╝ysz nie tylko aspekt wizualny, ale poprawi si─Ö Twoja jako┼Ť─ç ┼╝ycia. B─Ödziesz pewniejszy siebie, silniejszy i przede wszystkim zdrowszy. Poprawi si─Ö Twoje samopoczucie, odporno┼Ť─ç, kondycja psychiczna i wydolno┼Ť─ç oddechowa. Trzymam kciuki, aby┼Ť wytrwa┼é w swoich postanowieniach! Powodzenia !

 

Joanna Ba┼╝ant