DIETA NISKOWĘGLOWODANOWA W ODCHUDZANIU


Dlaczego ró┼╝ne dania dostarczaj─ů ró┼╝nej ilo┼Ťci energii?
Dieta niskow─Öglowodanowa w odchudzaniu.

Jedna kaloria to ilo┼Ť─ç ciep┼éa potrzebna do podniesienia temperatury 1 g cia┼éa sta┼éego lub 1 ml wody o 1 stopie┼ä Celsjusza.

W zwi─ůzku z tym, ┼╝e jedna kaloria to ma┼éa ilo┼Ť─ç energii, g┼éównie zostaje ona mierzona w kilokaloriach (kcal).

Spo┼╝ywane przez nas produkty sk┼éadaj─ů si─Ö z w─Öglowodanów, bia┼éek, t┼éuszczy i alkoholu. Rozk┼éadaj─ůc si─Ö w naszym organizmie dostarczaj─ů pewn─ů energi─Ö:
– 1 g w─Öglowodanów = 4 kcal
– 1 g bia┼éka = 4 kcal
– 1 g t┼éuszczów = 9 kcal
– 1g alkoholu = 7 kcal

Jak wida─ç t┼éuszcz─Ö dostarczone do organizmu stanowi─ů ponad dwa razy wi─Öcej energii ni┼╝ bia┼éka i w─Öglowodany, np.: 1 kromka chleba dostarcza, tak─ů sam─ů ilo┼Ť─ç kcal co jedna ┼éy┼╝eczka mas┼éa. Dodatkowo sk┼éad obu produktów bardzo si─Ö od siebie ró┼╝ni (chleb 75% w─Öglowodany, mas┼éo 99,7 % t┼éuszcz).

Informacja o kcal na 1g w─Öglowodanów, bia┼éek, t┼éuszczu, alkoholu jest bardzo wa┼╝na przy uk┼éadaniu diety, aby w┼éa┼Ťciwie dobra─ç produkty dla danej osoby.
Natomiast w celu wyliczenia indywidualnego zapotrzebowania kcal, musimy zna─ç : wiek, wzrost, p┼ée─ç, poziom aktywno┼Ťci fizycznej, cel diety.

T┼éuszcz jest gromadzony w postaci tkanki t┼éuszczowej, tylko jego ma┼éa ilo┼Ť─ç (ok 300g) jest magazynowana w mi─Ö┼Ťniach. Przeci─Ötna osoba o wadze 70 kg ma 10-15 kg tkanki t┼éuszczowej.
U osób, których t┼éuszcz gromadzi si─Ö w okolicy brzucha, s─ů bardziej nara┼╝eni na choroby serca, ni┼╝ tych, gdzie t┼éuszcz odk┼éada si─Ö w okolicach biodra i ud.

Bia┼éko to natomiast materia┼é budulcowy, a nie energetyczny. Z niego sk┼éada si─Ö mi─Ösie┼ä i tkanki wszystkich narz─ůdów.
Oczywi┼Ťcie bia┼éka w razie potrzeby, mog─ů by─ç wykorzystywane do produkcji energii, ale dopiero podczas bardzo d┼éugiego lub bardzo intensywnego treningu.

Produkcja ATP podczas ró┼╝nych rodzajów ─çwicze┼ä fizycznych pochodzi g┼éównie z rozpadu w─Öglowodanów i t┼éuszczów.

W─Öglowodany w naszym organizmie magazynowane s─ů w postaci glikogenu mi─Ö┼Ťniowego i w─ůtrobowego. Z tym, ┼╝e jego zasoby s─ů ograniczone – ok 500g (400g w mi─Ö┼Ťniach, 100g w w─ůtrobie). Mo┼╝na je zwi─Ökszy─ç wraz z przyrostem tkanki mi─Ö┼Ťniowej poprzez aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů.
Przeci─Ötne zasoby glikogenu (ok 500g) to ┼Ťrednio 1800 kcal – co wystarczy na 1 dzie┼ä g┼éodówki – dlatego osoby stosuj─ůce diety niskow─Öglowodanowe w pierwszych dniach trac─ů sporo na wadze – jednak to równie┼╝ utrata glikogenu i wody, co powoduje, ┼╝e wi─Öcej bia┼éek rozpada si─Ö dostarczaj─ůc organizmowi energii. A┼╝ po┼éowa wagi straconej przez osob─Ö na diecie niskow─Öglowodanowej pochodzi z ubytku bia┼éek (mi─Ö┼Ťni).

A co z nadmiarem w─Öglowodanów?
Zostaj─ů przekszta┼écone w glikogen, pod warunkiem, ┼╝e jest jego niedobór i ┼╝e spo┼╝yte w─Öglowodany spowoduj─ů niewielki wzrost poziomu glukozy we krwi.
Szybki wzrost, który nast─Öpuj─Ö po spo┼╝yciu w─Öglowodanów o wysokim Indeksie Glikemicznym, mo┼╝e sta─ç si─Ö przyczyn─ů magazynowania t┼éuszczów.
Przyczyn─ů tego s─ů w─Öglowodany o wysokim IG, które wymuszaj─ů szybkie wydzielenie insuliny.
A czym większe wydzielanie insuliny tym większe prawdopodobieństwo, że ta insulina przekształci zbędne węglowodany w tłuszcz.

Podsumowuj─ůc – nale┼╝y utrzyma─ç insulin─Ö na niskim poziomie poprzez spo┼╝ywanie posi┼éków o Niskim Indeksie Glikemicznym. Oznacza to, ┼╝e ka┼╝dy posi┼éek powinien sk┼éada─ç si─Ö odpowiednich ilo┼Ťci w─Öglowodanów, bia┼éek i t┼éuszczów.

Bartosz Orzeszyna
669-556-352

Trener Osobisty /